Monday, November 25, 2013

Por Favor, Arissa!




     Baru sahaja menghabiskan pembacaan novel Dia Bukan Arissa beberapa hari yang lepas. Bagus juga jalan ceritanya. Terima kasih pada kawan baik, blogger Ainur Amira yang telah menghadiahkan novel ini. So sweet of you...

Arissa mati dibunuh? Arlisa panik melihat kakak kembarnya yang sudah dua tahun menghilang dan kini muncul semula, terbaring berlumuran darah di rumahnya.

"Kalau kau tak nak dituduh membunuh kakak kau dan meringkuk dalam penjara, kau kena ikut cakap aku. Kau mesti menyamar sebagai Arissa! Mayat ini biar aku yang uruskan," ujar lelaki tidak dikenali yang datang tiba-tiba.

Arlisa terpaksa menurut. Dia ke rumah 'mertuanya' menyamar sebagai 'menantu' Puan Murni, 'ibu' Ameera dan... 'isteri' Adam! Barulah dia tahu siapa Arissa selama menghilangkan diri. Satu rumah membenci Arissa kerana kejahatannya. Sedangkan sifat Arlisa berbeza dengan Arissa.Bagaimana Arlisa hendak berhadapan dengan semua ini? Bagaimana dia nak berdepan dengan Adam? Adam melayannya mesra bagai seorang suami. Ahh... payah! Memang payah!

Arlisa perlu lakukan sesuatu... tapi apa? Dia adalah dia, bukan Arissa. Dan dia mula jatuh hati pada... Oh, tak mungkin. Adam tak cintakan dia. Adam cintakan Arissa yang sebenar. Tanpa mereka sedar, semua yang terjadi adalah komplot yang dirancang!

     Ha, tu dia... komplot apakah itu? Difahamkan novel ini adalah percubaan pertama penulis, Syaida Ilmuna. Boleh tahan! Jalan ceritanya kemas dan tidak berbelit-belit. Sebelum membacanya, aku ada terbaca review seorang blogger mengenai novel ini. Katanya jalan cerita novel ini adalah 'copy-paste' drama telenovela Mexico yang pernah popular suatu masa dulu, La Usurpadora. Aku tidak mengikuti telenovela tersebut. Maka tidak adil untuk aku menghakimi novel ini (dan penulisnya) berdasarkan kepada cakap orang semata-mata. Apa yang aku pasti, novel ini ditulis dengan begitu baik sekali dan itu sudah cukup bagi aku. Aku tak pula membayangkan watak-watak di dalam novel ini kesemuanya berwajah latin. Lol! La Usurpadora atau tidak, 4/5 bintang untuk novel ini.

Adiós por ahora!


P/S: Truth hurts - Not the searching after, the running from. ~John Eyberg.




Saturday, November 16, 2013

Carey & Carrie


CAREY  
     Ahad, 10hb November, 2am... aku masih belum tidur lagi. Menonton Miss Universe 2013, live (via online streaming). Nak tengok CAREY NG, ratu cantik kita beraksi di pentas dunia, dalam usaha untuk merebut gelaran dan mahkota impian. Tapi akhirnya, hampa. Terus dapat sms dari kawan...
 
'Kan betul aku cakap. Buang masa jer tengok!'


Gaun yang kononnya dikatakan berharga jutaan ringgit, tapi nampak terlalu 'ordinary'

     Pasti ramai yang sudah maklum tentang kekalahan Malaysia buat kesekian kalinya dalam pertandingan Miss Universe, yang berlangsung di Moscow, Russia, Ahad lepas. Mungkin perkataan kalah itu kurang sesuai digunakan untuk melabelkan situasi tersebut kerana Miss Malaysia tidak mendapat tempat langsung untuk mengisi slot 16 peserta terbaik. Unplaced, that's the word. Apa agaknya yang kurang pada ratu cantik kita? Deborah Henry (2011), Kimberly Legget (2012) dan Carey Ng (2013) sudah mencuba yang terbaik, namun masih juga gagal menempatkan diri. Sedangkan kalau diikutkan, mereka juga cantik dan bijak berkata-kata. Barangkali kesilapan terbesar mereka adalah membiarkan diri 'sebati' dengan perserta lain dan mewujudkan kesamaan, sedangkan perkara utama yang perlu mereka lakukan adalah menonjolkan diri. Ya, menonjolkan diri. Itu tidak berlaku. Bagaimana untuk menonjolkan diri di antara puluhan ratu dari seluruh dunia yang masing-masing memiliki wajah yang jelita? Aku mengambil contoh Miss Universe Philipines Shamsey Sup Sup, tahun 2011. Lihat saja gaya catwalknya yang digelar Tsunami Walk itu. Kelihatan agak pelik, tapi cukup untuk mencuri tumpuan umum dan menyerlah. Itu yang patut Miss Malaysia lakukan. Tidak, bukan Tsunami Walk, tapi Bintang Walk (walk like a starfish!)..... Okay, bad idea. Perlu ada strategi sendiri untuk tarik perhatian. Apapun, aku percaya kejayaan itu akan lebih manis dan bermakna setelah melalui episod-episod duka. Masa untuk ratu cantik kita bersinar pasti akan tiba juga kelak. It's okay Carey, you're still a winner to us.

Pose 'tertelan-biji-durian' ini tidak membawa tuah pada Carey



CARRIE

     Okay, kita lupakan cerita Miss Universe itu. Ahad lepas aku pergi menonton filem Carrie di pawagam bersama seorang rakan blogger. Filem Carrie ini adalah filem remake sebenarnya. Versi yang asal keluaran tahun 1976, diarahkan oleh Brian De Palma dan merupakan adaptasi dari novel Stephen King. Aku pernah menonton versi asalnya, agak menarik walaupun special effectnya mungkin sedikit tacky. Filem 70an, what do you expect?

     Filem Carrie versi baru ini masih lagi mengekalkan plot yang sama, namun dimodenisasikan untuk disesuaikan dengan era semasa, tanpa mencuba untuk mengatasi versi asal filem ini. Terima kasih kepada pengarah filem ini, Kimberly Pierce. Aku cukup tidak gemar jika sesebuah filem remake diubah jalan ceritanya dengan keterlaluan dan terlebih-lebih. Carrie 2013 adalah contoh filem remake yang tidak mencuba sehabis mungkin untuk menandingi, malah sebaliknya memberi komplimentasi kepada versi asal, Kadang-kadang sesuatu pembaharuan itu mampu mencipta sesuatu yang spectacular, tapi untuk filem Carrie (yang versi asalnya tidak dinafikan sangat 'epic'!), rasanya pembaharuan yang berlebih-lebihan itu tidak perlu. Itu pada pandangan aku lah. Pandangan orang pula aku tak tahu.


Filem Carrie adalah tentang seorang gadis remaja pasif yang anti-social, Carrie White yang sering dibuli dan dipulaukan rakan sekolahnya. Dia tinggal bersama ibunya yang terlalu taksub pada agama dianuti sehingga menampakkannya seperti seorang yang sudah gila isim. Sue Snell, salah seorang mean girl yang kasihan padanya (setelah menyedari dia telah melakukan kesalahan membuli Carrie dengan keterlaluan), telah menyuruh teman lelakinya mengajak Carrie ke majlis tari menari prom, kerana baginya hanya itulah cara untuk dia menebus kesalahan pada Carrie. Carrie yang pada mulanya ragu-ragu akhirnya bersetuju. Ibunya melarang kerana khuatir Carrie akan diapa apakan. Sudah muak dengan kongkongan ibunya, dia berkeras juga dan akhirnya pergilah dia ke majlis itu dengan Tommy Ross (teman lelaki Sue). Sungguh, naluri seorang ibu sangat kuat. Carrie mengamuk! Apakah yang terjadi seterusnya? Apa yang membuatkan Carrie tiba-tiba mengamuk di majlis itu? Tontonlah sendiri di pawagam berdekatan anda. Oh ya, aku lupa nak cakap yang Carrie ini mempunya kuasa telekinetic yang cukup hebat. Jadi, faham-faham sajalah ya bagaimana seseorang yang memiliki kuasa yang tidak terjangkau dek akal ini mengamuk. Ohh pembalasan dendam yang terindah...


Walaupun jalan ceritanya boleh dijangka (kerana aku sudah beberapa kali menonton versi asal), aku puas menontonnya. Lakonan Julianne Moore sebagai ibu kepada Carrie hebat dan hampir-hampir mengaburi lakonan pemain watak utama. Chloe Grace Moretz  yang memainkan watak Carrie pula bagi aku juga bagus, walaupun mungkin tidak sehebat Sissy Spacek yang membawa watak tersebut dalam versi asal filem ini. Mungkin juga Chloe terlalu cantik untuk menjadi mangsa buli, sehingga kurang mengundang rasa simpati penonton. Secara keseluruhan, filem ini tidak mengecewakan. 4/5 bintang.





Thursday, October 17, 2013

Misi Memboloskan Diri



     ESCAPE PLAN. Sebelum menonton filem ini, berkali-kali juga aku tersasul menyebut tajuknya. Escape Plan jadi Sweet Escape. Bolehh??? Mujur aku tidak tersasul menyebutnya di depan kawan aku hari itu dan di kaunter tiket, kalau tidak... bikin malu saja. Ohh Sweet Escape itu adalah tajuk lagu Gwen Stefani ya. Hehe...


     Filem ini mengisahkan tentang Ray Breslin (Stallone) yang kerjanya adalah melarikan diri dari penjara. Tidak, dia bukan banduan. Dia hanya berpura-pura menjadi banduan, bagi membuktikan bahawa penjara dimana dia ditempatkan untuk menjalani 'hukuman' itu boleh dibolosi olehnya dan memperlihatkan kelemahan sistem penjara. Selepas beberapa kali berjaya melepaskan diri dari penjara, dia diupah pula untuk merekabentuk sebuah penjara yang escape-proof mengikut ideanya sendiri. Tanpa diduga, dia telah diperdaya, disabitkan dengan tuduhan palsu dan dimasukkan ke sebuah penjara; penjara ciptaannya. Soalnya sekarang, bagaimana dia harus melepaskan diri dari penjara yang mempunyai sistem keselamatan yang tip-top dan tanpa laluan melepaskan diri. Disinilah kepakarannya teruji dengan lebih ekstrem. Emil Rottmayer (Arnold) seorang banduan yang menjadi rakannya di dalam penjara menawarkan diri untuk membantu setelah mengetahui siapakah Breslin sebenarnya. Mampukah dia melepaskan diri? Siapakah yang telah memperdayakannya? Mahu tahu lebih lanjut, tontonlah sendiri di pawagam berdekatan anda...


     Sekitar tahun 80an-90an dulu Sylvester Stallone sering dikomparasikan dengan Arnold Schwarzenegger. Siapa bintang filem aksi yang lebih hebat beraksi di layar perak? Stallone atau Arnold? Ohh orang tidak peduli lagi tentang 'Stallone vs Arnold' itu. Kini, orang lebih interested dengan 'Edward vs Jacob' (not me of course. I hate Twilight). Walaupun zaman kegemilangan Arnold dan Stallone sudah passé, gandingan dua bintang filem aksi tersohor ini masih mampu memberi tarikan yang kuat pada peminat-peminat yang merindui lakonan mereka.

     Apa yang aku suka tentang filem ini adalah, watak yang dimainkan Stallone dan Arnold bukanlah watak yang sentiasa menang, ala ala kebal dan berlagak kuat dalam setiap keadaan. Breslin dan Rottmayer adalah watak hero yang vulnerable, yang nampak ketara kesengsaraan dan kesakitannya. Ini berbeza dari kebanyakan watak-watak 'kontrol macho' yang pernah dimainkan oleh Stallone dan Arnold. Filem ini juga ada memaparkan comedic side Stallone dan Arnold (terutama sekali Arnold) yang menjadikan filem ini agak fun untuk ditonton. Jim Caviezel, Vinnie Jones dan rapper 50cent juga turut berlakon dalam filem ini. 4/5 bintang. Klik SINI untuk trailer ESCAPE PLAN. Bagi peminat siri Prison Break yang popular suatu ketika dulu, filem ini sesuai untuk kalian tonton.

Lagu ini bukan soundtrack untuk filem ini, sekadar halwa telinga

P/S: Aktor Hollywood, makin tua makin dihargai. Masih dianggap releven untuk menjadi hero dalam sesebuah filem. Kan bagus begitu...