Sunday, December 1, 2013

Makan Bunga? Biar Betul...


    Kalau musim bola, kita pasti terdengar orang menyebut-nyebut frasa 'makan bola, tidur bola'. Tapi itu cuma metafora sahaja. Bola bukanlah untuk dimakan dan dibawa tidur. Begitu juga di dalam situasi bilamana aku terlalu sibuk dengan kerja, pasti akan terkeluar ayat "Busy betul hari ini, tak sempat nak makan, makan bunga aja..." tapi tak pula aku makan bunga betul-betul. Sekadar menggambarkan betapa sibuknya aku sampai tak ada masa nak makan. Having said that, ada ke orang makan bunga? Minum air bunga ada lah... hmm....


     Aku selalu pergi ke sebuah syarikat besar yang satu ini atas urusan kerja. Setiap kali datang ke situ, aku akan berborak sekejap dengan cik adik manis di kaunter yang peramah. Cantik orangnya, wajahnya ada iras-iras penyanyi Indonesia, Desy Ratnasari (masa muda). Ala, yang nyanyi lagu Tenda Biru tu. Tak kenal ke? Tidak mengapa, itu semua tak penting. Bukan awek aku pun. Sudah tiga minggu dia meminta aku untuk membawa sekuntum bunga rose merah untuknya. Aku yang tidak mengganggap kata-katanya itu serius mengabaikan saja permintaannya itu (tak romantik langsung aku). Dan buat kesekian kalinya, beberapa hari yang lepas dia bertanya lagi, "Abang, mana bunga rosenya?" katanya sambil membelek-belek bunga centerpiece di hadapannya. "Nak makan."

     Huh? "Nak apa?" tanya aku ingin kepastian. Kot kot aku tersilap dengar kan...

     "Nak makan bunga rose..." katanya selamba. Dari riak wajahnya, tidak ada tanda-tanda dia bergurau di situ. Dia memang 'dead serious' nampaknya nak makan bunga. Menyedari aku sedang membuat muka pelik, dia menyambung, "Ha... jangan fikir yang bukan-bukan pula, saya tak amalkan ilmu khurafat ya."

     "Makan bunga untuk apa?" tanyaku, masih lagi mengekalkan ekspresi wajah kehairanan. Perempuan ini sudah tidak ada makanan lain nak makan gamaknya. Serius, selama hampir 3 tahun aku menggubah bunga, aku tak tahu pula bunga rose boleh dimakan. Baunya harum, ya itu tak dinafikan. Tapi, motif nak makan bunga?

     "Petua orang dulu-dulu. Untuk cantik dan awet muda," terangnya ringkas.

     Okay, benda-benda seperti ini, aku memang sedikit skeptikal. Lalu aku pun dengan penuh rasa ingin tahunya, cuba mencari maklumat tentang itu di dalam internet sambil minda masih tertanya-tanya 'biar betul minah tu makan bunga, biar betul'. Berikut adalah sedikit info yang aku perolehi hasil carian di dalam internet...

- Memakan kelopak bunga rose yang diamalkan ketika masih remaja lagi dapat membantu meremajakan kulit dan menjadikan wajah awet muda.
 
- Untuk menaikkan seri muka, bakal pengantin boleh menggunakan petua makan kelopak bunga rose selama 44 hari sebelum tarikh perkahwinan. Dahulukan dengan bacaan selawat ke atas nabi, surah Al-Fatihah dan ayat Nabi Yusof sebelum memakannya.
 
- Bagi wanita yang mengalami masalah haid tidak teratur, bunga rose juga boleh membantu. Caranya adalah, ambil dalam anggaran 90 gram isi daun lidah buaya dan campurkan dengan bunga rose yang berwarna oren sahaja. Rebus bahan ini bersama 500 mililiter air hingga mendidih sehingga jumlah rebusan itu tinggal dalam anggaran 200 mililiter. Tapis bahan ini dan minum ketika suam. Amalkanlah meminumnya sehingga masalah haid anda menjadi lancar.

Sumber: http://cempakamelati.blogspot.com/2010/12/bunga-mawar-khasiat-dan-keistimewaannya.html  http://anizyn.blogspot.com/2009/02/petua-kecantikan-untuk-bakal-pengantin.html 

     Hmm... sebelum ini aku pernah dengar tentang mandi bunga yang bertujuan menenangkan jiwa, selain untuk mengharumkan badan dan sesetengah orang mengganggap amalan tersebut juga mampu menaikkan aura. Makan bunga rose pula adalah info yang baru bagi aku. Walaupun sedikit skeptikal dan tidak pernah mengamalkannya, bagi aku asalkan amalan itu dilakukan dengan niat kerana Allah s.w.t dan tidak membawa kepada kesyirikan, it's okay. Kerana setiap perkara berlaku adalah di atas keizinanNya.

     Ada sesiapa lagi nak tambah info tentang khasiat bunga rose? Anyone?


P/S: Sedang mencari-cari info tentang makan bunga ros, terjumpa pula info makan bunga melati. Macam-macam... ohh, kini aku melihat bunga dari perspektif yang berbeza.



13 comments:

  1. Replies
    1. sirap cordial tu ek? tu sirap kenduri tu... haha.. kalau masa kenduri sirap tu la jadi pilhan...

      Delete
  2. bunga taik ayam pun ok utk awet muda

    ReplyDelete
    Replies
    1. oh ye ke? petua amalan ira ke tu? huhu...

      Delete
  3. Replies
    1. tak tau la... rasa macam kangkung kot.... :P

      Delete
  4. bunga ros cantik.. makan bunga tu fiza tak pernah dgr pula..

    ReplyDelete
  5. Ya... sama la kita... hehe... takpe, pengetahuan baru...

    ReplyDelete
  6. kalau macam ratnasari tu memang lawa bro...hehe..tapi aku bab2 mandi bunga nie kurang percaya skit..but thanks 4 the sharing bro, aat least aku nampak mandi bunga nie dari persepsi yang lain...

    ps: follower ke 270
    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
  7. Ya... Nampak mengarut benda2 mcm ni... Tapi ada yang mengamalkannya.... Thanks Azlan Strider.... :)

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete