Monday, November 25, 2013

Por Favor, Arissa!




     Baru sahaja menghabiskan pembacaan novel Dia Bukan Arissa beberapa hari yang lepas. Bagus juga jalan ceritanya. Terima kasih pada kawan baik, blogger Ainur Amira yang telah menghadiahkan novel ini. So sweet of you...

Arissa mati dibunuh? Arlisa panik melihat kakak kembarnya yang sudah dua tahun menghilang dan kini muncul semula, terbaring berlumuran darah di rumahnya.

"Kalau kau tak nak dituduh membunuh kakak kau dan meringkuk dalam penjara, kau kena ikut cakap aku. Kau mesti menyamar sebagai Arissa! Mayat ini biar aku yang uruskan," ujar lelaki tidak dikenali yang datang tiba-tiba.

Arlisa terpaksa menurut. Dia ke rumah 'mertuanya' menyamar sebagai 'menantu' Puan Murni, 'ibu' Ameera dan... 'isteri' Adam! Barulah dia tahu siapa Arissa selama menghilangkan diri. Satu rumah membenci Arissa kerana kejahatannya. Sedangkan sifat Arlisa berbeza dengan Arissa.Bagaimana Arlisa hendak berhadapan dengan semua ini? Bagaimana dia nak berdepan dengan Adam? Adam melayannya mesra bagai seorang suami. Ahh... payah! Memang payah!

Arlisa perlu lakukan sesuatu... tapi apa? Dia adalah dia, bukan Arissa. Dan dia mula jatuh hati pada... Oh, tak mungkin. Adam tak cintakan dia. Adam cintakan Arissa yang sebenar. Tanpa mereka sedar, semua yang terjadi adalah komplot yang dirancang!

     Ha, tu dia... komplot apakah itu? Difahamkan novel ini adalah percubaan pertama penulis, Syaida Ilmuna. Boleh tahan! Jalan ceritanya kemas dan tidak berbelit-belit. Sebelum membacanya, aku ada terbaca review seorang blogger mengenai novel ini. Katanya jalan cerita novel ini adalah 'copy-paste' drama telenovela Mexico yang pernah popular suatu masa dulu, La Usurpadora. Aku tidak mengikuti telenovela tersebut. Maka tidak adil untuk aku menghakimi novel ini (dan penulisnya) berdasarkan kepada cakap orang semata-mata. Apa yang aku pasti, novel ini ditulis dengan begitu baik sekali dan itu sudah cukup bagi aku. Aku tak pula membayangkan watak-watak di dalam novel ini kesemuanya berwajah latin. Lol! La Usurpadora atau tidak, 4/5 bintang untuk novel ini.

Adiós por ahora!


P/S: Truth hurts - Not the searching after, the running from. ~John Eyberg.




6 comments:

  1. wahhh..macam best jeee..ira pun nk beli jugak la..5/5 bintang utk entry anda..mehmehmeh

    ReplyDelete
  2. 5 bintang sebab ada nama ira kan kat atas tu? hahaha...

    ReplyDelete
  3. Aku tak pula membayangkan watak-watak di dalam novel ini kesemuanya berwajah latin. hahaha ayat nie lawak ^^ btw,terbaik . teringin nak baca gak.

    ReplyDelete
  4. best juga...better la dari baca novel cintan cintun yang jalan cerita hampir sama semuanya...

    ReplyDelete