Friday, November 9, 2012

Fine! Aku jiwang

     Orang kata aku jiwang bila dengar lagu-lagu melayu. Ya, mungkin. Tetapi adakah dengan mendengar lagu-lagu Bahasa Inggeris, anda sudah cukup cool? Tidak pernah terfikirkah anda, jika lagu-lagu bahasa Inggeris itu diterjemahkan  ke bahasa Melayu... ia akan jadi 2 kali lebih jiwang dari lagu-lagu melayu yang sedia ada. Mari kita terjemahkan sedikit lirik lagu-lagu bahasa Inggeris di bawah ke bahasa Melayu...

 (chorus)
 aku tidak peduli siapa engkau
dari mana kau datang
apa yang kau lakukan
asalkan kau cinta padaku


(chorus)
aku baru berjumpa dengan mu
ini semua gila! 
tapi ambillah nomborku
mungkinkah kau akan menghubungiku?


(Intro)
Sebelum ini kau disini 
di saat itu tidak mampu ku merenung matamu 
kau seperti bidadari
kulitmu membuatkan ku menangis
kau terapung seperti bulu, di dalam dunia yang indah
alangkah bagusnya kalau aku istimewa, sesungguhnya kau sangat istimewa


     Jiwang bukan? Ya, anda juga jiwang seperti saya. LOL! Orang kata 'don't jugde a book by it's cover'... but in this case, 'don't judge a song by its language'. Just enjoy it while you can lohh. Me? Aku suka rock, oldies... Beatles, Creedence Clearwater Revival, Nirvana etc. Tapi sebenarnya, kalau lagu itu sedap pada telinga aku, genre apa pun, dalam bahasa apa pun, walau dari negara Uganda sekalipun... AKU LAYAN JER! :-)

P/S: I see things differently...


Fatwa Pujangga

No comments:

Post a Comment