Wednesday, February 13, 2013

Apa Kau Ingat Kau Artis?


     "Siapa nama awak?"
     "Jee..."
     "Nama penuh?"
     "Jee Fairuz Johari..."
     "No, I mean your real name..."
     "Jee Fairuz Johari la!"

    Situasi sebegini sering terjadi pada aku. Itulah nama yang tertera dalam kad pengenalan aku. Tidak ada tokok tambah di situ. Bagi orang yang tak tahu tentu ingat aku mereka-reka nama untuk kedengaran lebih glamour ala-ala Fizz Fairuz gitu. "Retiss la sangat kan." Manusia, sentiasa punya assumption masing-masing dalam segala hal. Aku pun sama juga, so aku tak ambil pusing. Aku sedar 'keunikan' nama aku itu membuat orang tertanya-tanya. Kenapa Jee? Kenapa tak Joe? Dan kerana nama ini jugalah aku pernah dimarahi oleh seorang ustazah yang mengajar aku di sekolah menengah suatu ketika dulu...

     "JEE FAIRUZ BIN JOHARI!!!"

     Kus semangat dibuatnya bila kelas yang sunyi sepi (sebab semua orang tengah dok busy buat kerja),  tiba-tiba dikejutkan dengan suara ustazah yang nyaring di depan kelas, memecah kebekuan suasana. Dah kenapa tiba-tiba jerit nama aku? Adehh, kerja rumah aku tak lengkap ke? Habis la kena halau dari kelas.

     "Kenapa tulis nama separuh-separuh ni? Orang tua awak dah bagi nama cantik-cantik, awak tak berterima kasih ke? Penat-penat orang tua awak fikir nak bagi nama apa kat awak... bla.. bla..bla..."

     Ya, memang salah aku, tak tulis nama penuh kat buku latihan. Aku hanya tulis Fairuz Johari, without 'Jee'. Bukan malu dengan nama Jee itu, tapi nama itu terlalu glamour untuk aku carry (alasan semata mata). Setelah kes ditegur ustazah itu, aku tidak lagi menulis namaku separuh-separuh. Betapa teguran itu menyedarkan aku bahawa kita perlu menghargai 'hadiah pertama' yang diberikan oleh orang tua kita kepada kita. Apatah lagi, teguran itu datangnya dari seorang yang bergelar ustazah, yang langsung tidak mempersoalkan 'keunikan' nama aku itu.

     Aku sendiri tak pernah tanya kat orang tua aku kenapa 'Jee'? (Parents aku minat Fauziah Latif kot dulu. Err...Fauziah Latif mula menyanyi tahun bila ek?)

     Kepada blogger yang sudi follow blog ini, terima kasih. Saya Jee Fairuz Johari. A son, a brother, a good friend, a florist, an art lover, a fashion enthusiast, peminat lagu-lagu rock, ulat buku. Salam perkenalan.


Nama saya glamour hingga ke Korea. (Cehh...perasan!)

P/S: Baru lagi dalam dunia blogging ni... blogger-blogger otai di luar sana silalah bagi kritikan dan komen ya tentang blog ni... apa yang perlu ditambah dan apa yang tak perlu...


8 comments:

  1. alamak..layan korea jugak ke..:)..btw please remove word verification..senang pengunjung nak komen..:)

    ReplyDelete
  2. tak minat sangat... ada orang bagi lagu ni kat FB dulu... huhu... erm... camana nak remove ek? haha...

    ReplyDelete
  3. Artis atau tak, kita semua sama di sisi-Nya...

    ReplyDelete
  4. HAHAHA!....
    biasa sgt dah...
    orang memang macam tu pun..

    ReplyDelete
  5. salam kenal...pernah tanya mak bapak apa maksud nama ko?

    ReplyDelete
  6. :-) nama yg unik ni org akan selalu ingat sebab lain dr yg lain

    ReplyDelete