Saturday, November 16, 2013

Carey & Carrie


CAREY  
     Ahad, 10hb November, 2am... aku masih belum tidur lagi. Menonton Miss Universe 2013, live (via online streaming). Nak tengok CAREY NG, ratu cantik kita beraksi di pentas dunia, dalam usaha untuk merebut gelaran dan mahkota impian. Tapi akhirnya, hampa. Terus dapat sms dari kawan...
 
'Kan betul aku cakap. Buang masa jer tengok!'


Gaun yang kononnya dikatakan berharga jutaan ringgit, tapi nampak terlalu 'ordinary'

     Pasti ramai yang sudah maklum tentang kekalahan Malaysia buat kesekian kalinya dalam pertandingan Miss Universe, yang berlangsung di Moscow, Russia, Ahad lepas. Mungkin perkataan kalah itu kurang sesuai digunakan untuk melabelkan situasi tersebut kerana Miss Malaysia tidak mendapat tempat langsung untuk mengisi slot 16 peserta terbaik. Unplaced, that's the word. Apa agaknya yang kurang pada ratu cantik kita? Deborah Henry (2011), Kimberly Legget (2012) dan Carey Ng (2013) sudah mencuba yang terbaik, namun masih juga gagal menempatkan diri. Sedangkan kalau diikutkan, mereka juga cantik dan bijak berkata-kata. Barangkali kesilapan terbesar mereka adalah membiarkan diri 'sebati' dengan perserta lain dan mewujudkan kesamaan, sedangkan perkara utama yang perlu mereka lakukan adalah menonjolkan diri. Ya, menonjolkan diri. Itu tidak berlaku. Bagaimana untuk menonjolkan diri di antara puluhan ratu dari seluruh dunia yang masing-masing memiliki wajah yang jelita? Aku mengambil contoh Miss Universe Philipines Shamsey Sup Sup, tahun 2011. Lihat saja gaya catwalknya yang digelar Tsunami Walk itu. Kelihatan agak pelik, tapi cukup untuk mencuri tumpuan umum dan menyerlah. Itu yang patut Miss Malaysia lakukan. Tidak, bukan Tsunami Walk, tapi Bintang Walk (walk like a starfish!)..... Okay, bad idea. Perlu ada strategi sendiri untuk tarik perhatian. Apapun, aku percaya kejayaan itu akan lebih manis dan bermakna setelah melalui episod-episod duka. Masa untuk ratu cantik kita bersinar pasti akan tiba juga kelak. It's okay Carey, you're still a winner to us.

Pose 'tertelan-biji-durian' ini tidak membawa tuah pada Carey



CARRIE

     Okay, kita lupakan cerita Miss Universe itu. Ahad lepas aku pergi menonton filem Carrie di pawagam bersama seorang rakan blogger. Filem Carrie ini adalah filem remake sebenarnya. Versi yang asal keluaran tahun 1976, diarahkan oleh Brian De Palma dan merupakan adaptasi dari novel Stephen King. Aku pernah menonton versi asalnya, agak menarik walaupun special effectnya mungkin sedikit tacky. Filem 70an, what do you expect?

     Filem Carrie versi baru ini masih lagi mengekalkan plot yang sama, namun dimodenisasikan untuk disesuaikan dengan era semasa, tanpa mencuba untuk mengatasi versi asal filem ini. Terima kasih kepada pengarah filem ini, Kimberly Pierce. Aku cukup tidak gemar jika sesebuah filem remake diubah jalan ceritanya dengan keterlaluan dan terlebih-lebih. Carrie 2013 adalah contoh filem remake yang tidak mencuba sehabis mungkin untuk menandingi, malah sebaliknya memberi komplimentasi kepada versi asal, Kadang-kadang sesuatu pembaharuan itu mampu mencipta sesuatu yang spectacular, tapi untuk filem Carrie (yang versi asalnya tidak dinafikan sangat 'epic'!), rasanya pembaharuan yang berlebih-lebihan itu tidak perlu. Itu pada pandangan aku lah. Pandangan orang pula aku tak tahu.


Filem Carrie adalah tentang seorang gadis remaja pasif yang anti-social, Carrie White yang sering dibuli dan dipulaukan rakan sekolahnya. Dia tinggal bersama ibunya yang terlalu taksub pada agama dianuti sehingga menampakkannya seperti seorang yang sudah gila isim. Sue Snell, salah seorang mean girl yang kasihan padanya (setelah menyedari dia telah melakukan kesalahan membuli Carrie dengan keterlaluan), telah menyuruh teman lelakinya mengajak Carrie ke majlis tari menari prom, kerana baginya hanya itulah cara untuk dia menebus kesalahan pada Carrie. Carrie yang pada mulanya ragu-ragu akhirnya bersetuju. Ibunya melarang kerana khuatir Carrie akan diapa apakan. Sudah muak dengan kongkongan ibunya, dia berkeras juga dan akhirnya pergilah dia ke majlis itu dengan Tommy Ross (teman lelaki Sue). Sungguh, naluri seorang ibu sangat kuat. Carrie mengamuk! Apakah yang terjadi seterusnya? Apa yang membuatkan Carrie tiba-tiba mengamuk di majlis itu? Tontonlah sendiri di pawagam berdekatan anda. Oh ya, aku lupa nak cakap yang Carrie ini mempunya kuasa telekinetic yang cukup hebat. Jadi, faham-faham sajalah ya bagaimana seseorang yang memiliki kuasa yang tidak terjangkau dek akal ini mengamuk. Ohh pembalasan dendam yang terindah...


Walaupun jalan ceritanya boleh dijangka (kerana aku sudah beberapa kali menonton versi asal), aku puas menontonnya. Lakonan Julianne Moore sebagai ibu kepada Carrie hebat dan hampir-hampir mengaburi lakonan pemain watak utama. Chloe Grace Moretz  yang memainkan watak Carrie pula bagi aku juga bagus, walaupun mungkin tidak sehebat Sissy Spacek yang membawa watak tersebut dalam versi asal filem ini. Mungkin juga Chloe terlalu cantik untuk menjadi mangsa buli, sehingga kurang mengundang rasa simpati penonton. Secara keseluruhan, filem ini tidak mengecewakan. 4/5 bintang.





2 comments:

  1. owh tgk miss universe rupanya,..aku tak tgk..tapi filem carrie tu macam best je...

    ReplyDelete
  2. Ya...tak pernah miss tengok miss universe...semangat nih...haha... Carrie memang best!

    ReplyDelete