Thursday, October 10, 2013

INFERNO: Terapi Tidur




     Entah apa angin kawan aku Sabtu lepas, bersungguh benar dia mengajak aku menonton sebuah filem Kantonis bertajuk INFERNO. Jadi aku pun pergilah menonton Inferno bersamanya, dengan harapan filem itu bagus dan aku tidak tertidur di situ. Bukan aku tidak suka, cumanya aku jarang sekali menonton filem Kantonis dan pelakon-pelakon Hong Kong juga tak ramai yang aku tahu. Aku seorang yang mudah berasa jelak jika sesebuah filem itu tiada pelakon-pelakon yang aku kenal. Kecualilah kalau filem itu benar-benar hebat dan boleh 'berdiri sendiri' tanpa perlu bergantung pada nama-nama besar.


     Mungkin ramai para wanita yang menonton filem ini semata-mata kerana Louis Koo. Realiti maa... kalaulah filem ini tidak ada Louis Koo yang kacak itu dan pelakon utamanya tidak popular, aku tak yakin tiket filem ini terjual dengan larisnya. Ya, Louis Koo mungkin popular tapi tidak membantu membangkitkan keterujaan aku untuk menonton filem ini. Berat rasanya mata aku pada malam itu. Kawan aku pula asyik menyiku-nyiku tangan aku setiap kali aku terlelap. Tidak mahu aku terlepas babak-babak yang menarik barangkali. Atau mungkinkah aku berdengkur dengan mulut ternganga? Serius, filem ini sangat membosankan bagi aku. Dalam kemengantukan itu, mata aku sempat meliar-liar ke arah penonton di hadapan. Kelihatan seorang wanita juga terlentok kepalanya di kerusi (syoknya akak tu tidur), manakala dua orang anak kecilnya pula sibuk bertanya itu ini pada si bapa di sebelah yang melayan penuh sabar sambil menonton skrin besar di hadapan. Teringat iklan Petronas, 'burung apa? Burung Murai. Burung apa?! Burung Murai.' Okay, tak ada kena mengena dengan entri ini...

     Tak banyak yang aku nak ulas tentang filem ini, kerana bagi aku filem ini biasa-biasa saja. Bagi mereka yang menaruh minat mendalam terhadap prosedur memadam kebakaran, mungkin akan terhibur menontonnya. Filem ini adalah tentang bencana kebakaran yang terjadi di dalam sebuah bangunan yang sedang berlangsungnya satu majlis dan di sinilah terpancar semangat kepahlawanan ahli bomba yang mempertaruhkan nyawa sendiri untuk menyelamatkan nyawa orang lain. Filem ini memfokuskan kepada dua orang karakter iaitu Keung, seorang bekas ahli bomba dan abangnya Tai Kuan, juga seorang ahli bomba. Walaupun tidak lagi bekerja sebagai ahli bomba, tapi kerana semangat untuk berjuang itu masih membara, Keung bersama-sama abangnya terus cuba mencari jalan bagaimana untuk menyelamatkan dan membawa mangsa keluar dari bangunan yang sedang dimamah api itu. Yawn...

     "Kau tidur ek tadi? Sabar aja la aku...." kata kawan aku usai tamat tayangan. Oh, aku hanya terbayangkan tilam, selimut dan bantal saat itu. 2/5 bintang untuk filem ini.



P/S: Suka menonton filem-filem komedi Hong Kong yang sangat kelakar seperti 92 Legendary La Rose Noire, All's Well Ends Well dan filem-filem Stephen Chow.



6 comments:

  1. Replies
    1. Hehe sekali sekala ubah angin. Banyak juga filem2 Hong Kong yang best sebenarnya...

      Delete
  2. Assalamualaikum, singgah dan follow di sini. Jemput ke blog saya pula ya. Terima kasih.

    ReplyDelete
  3. Waalaikumsalam...Terima kasih... Will do :)

    ReplyDelete
  4. o pun layan jugak ke fiem cina..haha,

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha sekali sekala... nasib baik ada subtitles kan...

      Delete