Tuesday, October 2, 2012

Abang Bunga

     
Cynara... bunga 'jantan'...

    
     "...abg bunga, kat sini pun letak bunga juga ya..."

     E'eh! Bila masa pula aku tukar nama. Sesedap rasa aje panggil aku dengan nama tu. Haha... aku dah biasa sebenarnya. Aku tak ambil pusing pun. Cuma sedikit terkilan dengan pandangan prejudis mereka yang beranggapan kerja yang aku buat ini hanya sesuai untuk kaum wanita dan golongan lelaki lembut. No offence!

     Whatever lah yer. Pada aku kerja aku sangat cool. Walaupun kadang-kadang, rasa nak termuntah pula tengok bunga. Ya lah, dah menghadap benda yang colourful hari-hari. Tapi aku enjoy dengan kerja aku. Kalau kita suka apa yang kita lakukan, ia bukan satu beban lagi buat kita.
     
     Teringat seorang teman yang bekerja sebagai jururawat lelaki/male nurse. Mungkin dia malu bergelar seorang jururawat kerana kerja itu dimonopoli oleh kaum wanita. Marah benar dia bila dipanggil nurse... habis tu nak panggil apa lagi?

    "...erm... pembantu perubatan okay! "

     Panjang sangat tu nak sebut. Ahh... itu pun nak malu. Male nurses are cool! Don't you watch Grey's Anatomy? E.R?

     "... err... Aku tengok Gerak Khas jer.... "

     Fine!

     Aku percaya Qada & Qadar. Dah Allah campak aku ke bidang ini. Aku terima walaupun bukan cita-cita aku yang sebenar. But there's always a positive side to everything.

     Ya... aku seorang penggubah bunga. Aku tidak kisah digelar Abg Bunga. Jangan mereka panggil aku Abg Rose atau Abg Orkid sudah...

P.S.: Pernah juga dipanggil Flowerman. Aku rasa seperti Superman ketika itu....



   

1 comment:

  1. i pembantu perubatan okay!!
    Tak pernah pun orang panggil i male nurse..
    Hahaha

    ReplyDelete